söndag 9 januari 2011

Mitt själ har ett stort hål



hålet har kommit dit
genom livets och livets komplott och historia
som ska nu gråtas ut
eller jobbas bort
sår som svider och skär i en
sår som kommer från nån man har kär
sår som kommer genom ordens beskärda del
ord som kanske inte får en att känna sig hel
som känns som el ektrisitet som laddas upp
om man ej ger upp
man måste reagera aldrig aldrig ge upp
för man måste ta sig upp
forsätta ta sig upp
då man nästan nästan gett upp
ge upp eller vinna
jo jag vill vinna
men jag har så mycket jag ska hinna
men en dag i taget jag då vinner på
att ta en dag i taget då jag nästan tappat andetaget
de kom som de där slaget
laget
jag är lagen
jag bestämmer
jag vinner
jag säger jag äger
men jag är så mycket
glömmer bort mig själv
vill vara själv
ibland de är ok
att känna
för de är de vi lär oss av
att våga känna sig själv igen
vem är då jag
jag är mörk på dagen
tom på dagen
lysande och klar och stark på natten och kvällen
så blir de dag och jag försvinner ett slag
jag är mångudinnan
jag är jag
den som blev jag
den som jag vill vara
de är ju de självklara
även om vissa dagar är just mindre självklara
men de är självklart att tidens rand
mina sår
ingen levandes tår
kan detta faktum ändra
de som inte får hända
har hänt ja nu har de vänt
jag som ibland är på topp
strålar ut min glans
befinner mig mer i trans
kan inte mycket säga
skriva
ens säga
jag blev sjuk
i min sjukdom
alla bär vi något
vi helst vill glömma
och gömma inom oss
jag vill förtränga
denna del
men nu kom den igen som ett brev på posten
ett minne
en tanke där
så blir de så här
då jag mår så där jag
ej vill må
alla har vi våra dåliga dagar
så även månkvinnans månvarsdagar
ingen är perfeckt inte ens månen i all sin glans
om någon visste var jag fanns
om någon kunde hjälpa
men ingen kan hjälpa
ingen förstår
inte ens jag kan förklara
de är bara
snälla söta rara
låt mig bara vara
mitt hål läker
i min takt
de har gått många år redan
de behövs mer år
mer tårar
mer smärta
ut från mitt hjärta
från mitt mörka hål
de rinna
ut försvinna
en dag så är de jag som vinna
denna katt och råtta lek och fighten
åttan den eviga liggande the sighten
att ha balans
i all evighet de är denna figten är om
tom om jag nu som nar
så skulle detta börja om igen tills de är slut
en dag blir de så tillslut
jag finner frid balans
tillslut nu är dessa
rader helt
slut


mångudinnan over and ut

hittade bilden på en tjejsblogg lånade den de var ett vackert öga som jag tyckte passade in i denna texten takc för lånet av den säger jag till dig jag hittade den ifrån.

1 kommentar:

  1. Jag känner igen mig. Kanske inte i allt men en stor del av det. Det där svarta hålet är läskigt men samtidigt så måste man också acceptera att det finns där, eftersom det är en del av en själv.

    Jag tycker mycket om din blogg, den är underbar, men det som jag tycker är lite jobbigt är att du inte skriver ut några punkter så man vet inte riktigt vart man ska sluta läsa. Hoppas du inte blir arg. Det är bara lite konstruktiv kritik så att du kan få fler läsare. Bakgrunden är underbar, vart har du hittat den?

    SvaraRadera

CURRENT MOON